Kategorier
Arbeidsliv

Stillings-annonsering eller headhunting?

En av de store utfordringene med rekruttering er timingen. Altså det å finne den rette kandidaten akkurat når du trenger vedkommende. For bedrifter som utfører sin egen rekruttering kan dette av ulike grunner være spesielt utfordrende.

Generell stillings-annonsering

Om du annonserer en vanlig stillingsutlysning på finn.no eller lignende, vil du først og fremst nå de kandidatene som er ledig der og da, og som aktivt leter etter jobb. Dette fungerer greit hvis det gjelder en stilling som ikke har veldig høye eller spesifikke kvalifikasjonskrav. Her får man som regel et godt antall søkere og forhåpentligvis en håndfull ekstra gode kandidater man kan velge mellom.

Hvis man derimot søker etter noen til en mer spesifikk rolle blir det brått vanskeligere å finne kandidater som er gode nok. Da må man ty til en mer målrettet strategi for å finne de rette.

Målrettet rekruttering / headhunting

Målrettet rekruttering handler om å gå direkte til de personene som sitter på den kompetansen din bedrift er ute etter. Dette kan gjøres på litt ulike måter. Det første man bør gjøre er å sjekke i det nettverket man allerede har. Det neste blir å oppsøke personer via sosiale nettverk eller andre kanaler. LinkedIn er det mediet som brukes mest for rekruttering for tiden. De har blant annet egne verktøy for søk og behandling av kandidater i sine premium-abonnementer.

Noen bedrifter utfører sin egen headhunting. Men det kan oppleves problematisk å kontakte ansatte som jobber hos konkurrerende bedrifter. I verste fall kan dette gi bedriften deres et dårlig rykte og føre til at konkurrenter blir mer på vakt og negativt innstilt til dere.

Eksterne rekrutterere

Fordelen en ekstern rekrutterer har er at vedkommende kan operere som en uavhengig mellommann. Dette er en stor fordel blant annet ved at tilnærmingen ikke oppleves som så direkte overfor den potensielle kandidaten.

En annen stor fordel eksterne rekrutterere har, er at de gjerne har oversikt over mulige kandidater innenfor bransjen de jobber mot. Kanskje de vet om noen som allerede er ledig. Eller kanskje de vet om noen som er i jobb, men som er interessert i nye muligheter om de skulle dukke opp. Disse kandidatene er ofte umulig å finne hvis man ikke vet om dem.

Oppsummering:

Om du skal ansette noen i en spesifikk stilling bør du vurdere hva slags strategi du bør benytte. Det er synd hvis du bruker masse tid og penger på prosessen uten å finne kvalifiserte søkere. En målrettet rekrutteringsstrategi kan spare deg og bedriften både tid og kostnader.

Av Jan Ole Sæthren

Jan Ole er en digital markedsfører og rekrutterer fra Oslo. Han har bakgrunn fra web bransjen og har jobbet med mange ulike felt innenfor web, video, digital markedsføring, design, rekruttering og ledelse.

Kontakt:
E-post: janole@svosjmedia.no
SoMe: LinkedIn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *