Employer branding (arbeidsgiverprofilering) er et uttrykk det snakkes en del om for tiden. Men hva er det egentlig?
Kort forklart handler det om å kommunisere hvordan man som bedrift kan framstå som en attraktiv arbeidsplass for fremtidige arbeidstakere. Employer branding er altså et virkemiddel for å tiltrekke, engasjere og rekruttere dyktige nye ansatte til bedriften.
Employer branding har både en aktiv og en passiv del:
Den aktive delen handler om å gjøre konkrete tiltak for å fremme bedriftens attraktive sider mot aktuelle nye ansatte. Employer branding er (eller burde være) en del av bedriftens markedsføringsstrategi. Og som i annen markedsføring vil tiltakene variere etter type bedrift og hva slags talenter dere ønsker å tiltrekke. Her er noen eksempler på tiltak som kan benyttes:
- Publisere nyttige fagartikler som viser bedriftens kunnskap og kompetanse.
- Lage en videoserie som gir et bilde av hvordan det er å jobbe i bedriften deres.
- Intervjue de ansatte og la dem fortelle hvordan arbeidsdagen deres er.
Det er som sagt også en passiv del ved employer branding. Dette er delen som kommer fram når eventuelle kandidater får oppleve bedriften på nært hold. Her spiller den interne kulturen en viktig rolle. Hvordan fremstår bedriften for en potensiell ny ansatt som kommer på besøk til dere? Er lokalene ryddige og i stand? Blir personen tatt godt imot og prioritert?
Det er avgjørende at det er samsvar mellom hvordan bedriften kommuniseres på nett/utad og slik den fremstår i virkeligheten. Ukultur, misfornøyde ansatte eller dårlig ledelse vil som regel også bli synlig utad og kan skade bedriftens omdømme. Denne delen av employer brandingen inbefatter dermed alle i bedriften.
En langsiktig og målrettet strategi.
Det tar tid å bygge opp et godt rykte for bedriften. Employer branding trenger derfor en langsiktig, pågående strategi. Det gjelder å ha en helhetlig plan som gjør at dere regelmessig kommuniserer hvem dere er og hva dere gjør utad. Strategien må også tilpasses for å nå ut til den spesifikke målgruppen av mennesker dere ønsker å ansette. Innholdsmarkedsføring og inbound marketing er flotte virkemidler for employer branding. Det handler altså om å bygge omdømme, tillit og relasjon til eventuelle nye ansatte så vel som kunder.