Mange bedrifter velger å ansette egne folk for markedsføringen. Dette kan være hensiktsmessig i forhold til tilgjengelighet og nærhet til bedriften.
Når du skal ansette en digital markedsfører så er det viktig at du vet nøyaktig hva slags oppgaver denne personen skal utføre.
Det finnes mange ulike områder og oppgaver innenfor markedsføring. Det finnes også flere ulike typer markedsføring. Det første som må klarlegges er altså hva slags markedsføring som bør benyttes i din bedrift. Dette kan variere veldig, avhengig av faktorer som: bedriftens størrelse, bransje, produkter/tjenester og så videre.
Når dette er gjort så blir det neste steget å lage en strategi og en praktisk plan for hva som skal utføres. Om dere i bedriften ikke føler dere klare til å gjøre dette selv så er det mulig å leie inn en konsulent eller et byrå til å hjelpe dere med denne biten.
Når denne planen er lagt er det enklere å se hva slags ekspertise dere trenger. Hvis planen går ut på å lage innhold som tekst, grafikk og video så må du finne noen som er flink til dette. Om du trenger noen til å sørge for søkeoptimaliserte nettsider eller annonsering så må du finne noen som behersker disse områdene.
De fleste markedsførere spesialiserer seg innen et begrenset område.
Det er derfor viktig at den du ansetter er god på, og trives med akkurat de oppgavene de skal utføre hos dere. Om deres markedsføringsplan er omfattende enten tidsmessig eller spenner over flere ulike områder, så bør du vurdere å ansette mer enn en person. Eller eventuelt bruke eksterne ressurser på de delene dere ikke selv har inhouse-kompetanse på.
Oppsummering:
Om du vurderer å ansette noen som skal jobbe med markedsføring i bedriften, er det viktig å tenke gjennom hvilke oppgaver dere trenger utført og lage en plan. Om dere skal få god nytte av den eller de dere ansetter bør vedkommende være kompetent på de viktigste oppgavene dere trenger utført. Det vil alltid bli en vurdering om hva som er mest hensiktsmessig for dere: enten å ansette ressursene dere trenger internt, å bruke eksterne byråer eller en kombinasjon av disse.
P.S: Ta gjerne kontakt med meg om du trenger råd om ansettelse for markedsføring eller noe annet relatert.